Kötelezően abortálni a Downos babákat?
2019. április 29. írta: más.szemmel

Kötelezően abortálni a Downos babákat?

Nemrégiben belefutottam egy (szerintem némileg kattintásvadász) cikkbe, ami arról szólt, hogy van-e joguk gyermeket vállalni Down-szindrómás embereknek. Szerintem ez egy borzasztóan összetett kérdés, számos egészségügyi, szociális, etikai és emberi jogi kérdést felvet, mégpedig olyan kérdéseket, amiket azok a mérhetetlen bölcsességű kommentelők sem tudnak teljes összetettségükben mérlegelni, akik éktelen vehemenciával savazzák a Down-szindrómás embereket. Nem is ebbe a kérdésbe akarok itt most belemenni, mert nem gondolom, hogy erről az internet megvilágosodott népének kellene döntenie. Véleménye persze bárkinek lehet, és hála a Facebook demokráciájának, joga is van azt világgá kürtölni.

Amikor Máté megszületett, igen hamar meghoztam magamban azt a szabályt, hogy "Soha ne olvass Down-szindrómával kapcsolatos kommenteket nyilvános felületeken!". Na most elkövettem azt a hibát, hogy megszegtem ezt a nagyon bölcs szabályt, és elkezdtem olvasni a cikk alatti kommenteket. Ott bukkantam erre a gyöngyszemre is: "Én eleve kötelezően abortuszra küldeném a downos babákat." Annyi haszna mondjuk volt a dolognak, hogy legalább kicsit följebb ment a vérnyomásom, ami amúgy túl alacsony szokott lenni, bár utólag belegondolva egy kávéval jobban jártam volna...

Szerencsére nekem itt van ez a blog, ahol meg én írok azt, amit akarok. Én pedig azt akarom írni, hogy borzasztóan örülök annak, hogy nem az idézett kommentelő dönt arról, hogy ki és milyen gyereket tartson meg vagy abortáljon. Nagyon örülök, hogy olyan országban élek, ahol eldönthetem, hogy kérek-e genetikai szűrést vagy sem, és ha kérek, akkor bármilyen eredmény esetén mérlegelhetem, hogy mit szeretnék tenni. Örülök annak is, hogy jogilag van lehetőség az abortuszra, bár jómagam nem tenném soha, de inkább hiszek a felvilágosítás erejében, mint a kényszerítő megoldásokban. Egy kicsit jobban tudnék örülni, ha minden egyes esetben érvényesülne a szülőknek a tájékozott beleegyezéshez való joga, azaz pontosan és elfogulatlanul tájékoztatnák őket a kért vizsgálatok kockázatáról. A mi esetünkben pl. 1:430-ra becsülték a Down-szindróma kockázatát Máténál, ami "közepes" kockázatnak számít, és erre javasolták a magzatvízvételes vizsgálatot, ahol a vetélés esélye optimista becslések szerint is 1:100-hoz. Azaz négyszer akkora esélye volt a vetélésnek, mint a Down-szindrómás gyerek születésének, de persze ebben az esetben a vetélés kockázata "csekély"-nek van beállítva, holott négyszerese a "közepes" kockázatú Down-szindrómának. Aztán annak is örülnék, hogy ha már szűrünk valamit, akkor a szülők arról is kapjanak korrekt és elfogulatlan tájékoztatást, hogy mi az, amit szűrünk. Ne hangozzanak el nagy tekintélyű orvosok szájából téves és félrevezető "információk" azzal kapcsolatban, hogy mire lehet számítani egy Down-szindrómás gyermekkel kapcsolatban. Tudom, hogy nekünk Mátéval sok tekintetben szerencsénk van, és lehetne ezerszer nehezebb is az életünk vele, de azt is tudom, hogy sok család boldog a Down-szindrómás családtagjával, és ez ugyanúgy hozzátartozik az igazsághoz, mint az, hogy milyen nehézségekkel és problémákkal kell szembe nézniük. 

Meggyőződésem, hogy az emberi élet érték. Hiszem, hogy Istennek minden megfogant élettel terve van a világban, és nem az emberek dolga kiválogatni, hogy "ez jó lesz, ez marad, ez meg selejt, ez kuka". Biztos vagyok benne, mert nap mint nap tapasztalom, hogy a Down-szindrómás emberek is értéket képviselnek és értéket teremtenek maguk körül a világban, és jobb hellyé teszik azt, még akkor is, ha több vagy kevesebb segítségre szorulnak bizonyos korlátaik miatt. Nekem is vannak korlátaim, én is rászorulok mások segítségére és szeretetére, és így vagyunk ezzel mindnyájan a világban. Egymásra vagyunk utalva, és emiatt senkinek sincsen joga megkérdőjelezni bárki másnak az élethez való jogát vagy azt a jogát, hogy döntsön a születendő gyermeke sorsáról. 

Szeretnék egy olyan világban élni, ahol a Down-szindrómára nem úgy tekintünk, mint egy rendellenességre, hanem úgy, mint ami az eredendően értékes emberi életnek egy speciális formája. Ahol nem merül fel, hogy a Down-szindróma gyógyítható-e, mert nem tartjuk gyógyítandónak, hanem elfogadjuk, hogy a plusz kromoszómával született emberek éppúgy részei ennek a világnak, mint mi magunk. Egy olyan világra vágyom, ahol ők is minden segítséget és támogatást megkapnak ahhoz, hogy a meglévő képességeiket kibontakoztassák, és ne szenvedjenek hátrányt a hiányosságaik miatt. Köszönöm, hogy elolvastad mindezt, és ha egy Down-szindrómás emberrel hoz össze valahol az élet, talán te is egy kicsit más szemmel nézel majd rá.

0224089943.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://mas-szemmel.blog.hu/api/trackback/id/tr3514794160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2019.04.30. 03:07:51

Belegondol-e valaha is egy-egy ilyen önző alak, hogy mi lesz szerencsétlen gyerekkel, ha felnő és a szülői támogatás nélkül marad??? Majd az istenetek segít rajta akkor is, ugye?

más.szemmel 2019.04.30. 12:17:22

@Le a spammerekkel: És abba belegondol-e a bölcs kommentelő, hogy mindannyian kerülhetünk kiszolgáltatott helyzetbe az életünk során? Ki gondoskodik a "szerencsétlenekről", akik balesetet szenvednek, vagy stroke-ot kapnak, vagy bármilyen más betegség miatt nem tudnak magukról gondoskodni, vagy egyszerűen megöregszenek? Vagy akkor ezek az emberek mind likvidálandóak? Elmondom, ki gondoskodik mindenkiről, aki arra rászorul akár a születésétől fogva, akár valamilyen életesemény miatt: a közösség. A szűkebb és tágabb család, a barátok, a gyülekezet, a társadalom. A közösség szolidaritást vállal a tagjaiért, ezért vannak olyan ellátórendszerek, mint a nyugdíj, az egészségbiztosítás vagy a szociális ellátórendszer. Az más kérdés, hogy ezek mennyire működnek jól vagy rosszul egy adott társadalomban, de a puszta létük arról tanúskodik, hogy a társadalom nagyobbik része szerint szükség van arra, hogy a közösség tagjai támogassák egymást. Az már egyéni hit kérdése, hogy a segítségnyújtás mögött valaki felfedezi-e az isteni gondviselést vagy sem. De az tény, hogy az életben bármilyen nehézséget elhordozni csakis közösségben lehet. Nyugodtan gondolja végig mindenki, hogy saját magán kívül hány embernek köszönheti azt, hogy most ebben a pillanatban itt van és éppen kommentet ír... És ha ebből a sok adományból, amit eddigi élete során élvezett, semmit nem akar visszaadni a közösségnek, amelynek része, akkor vajon ki is az önző?

más.szemmel 2019.04.30. 16:16:11

Itt szeretném újra jelezni, hogy vitatkozni lehet az általam megfogalmazott gondolatokkal, de a sértő, személyeskedő, nem megfelelő stílusú kommenteket ki fogom moderálni.

GiaMarie 2019.06.09. 09:04:18

Szerintem erősen árnyalni fogod a véleményed, mikor bekerültök az oktatásba. Az én gyerekemnek autisztikus spektrumzavara van, és jártunk egy OLYAN iskolába. Engedj meg néhány történetet arról, hova vezet az "Istennek tervei vannak vele, szép lesz az élete, és ez nem is baj, ő csak más" című hozzáállás. Itt most hangsúlyozottan nem arról szeretnék beszélni, hogy miért nem vetetted el az 1:430 eséllyel a magzatot, hanem arról, hogy ezt teljesen megértem, de hol húzzuk meg azt a bizonyos vonalat?

Első élmény: Rögtön az évnyitón kiállítottak egy Treacher-Collinsos kisfiút szavalni. Meg kell mondjam, teljesen kiakadtam, elsírtam magam. Nem kicsit volt TC-s szegény, hanem nagyon. Néhány hónappal később találkoztam az anyukájával, aki szintén jól láthatóan TC-s volt. És én akkor azt éreztem, hogy meg akarom ütni. Nem csak meg akarom ütni, hanem addig ütni, amíg mozog, hogy hogy tehetett ilyet? A kisfiú 2004-ben született, amikor ezt már bőven ki lehetett volna szűrni. De nem, b***meg, válllaljuk gyereket Isten kegyére bízva úgy, hogy 50% az esélye szerencsétlennek, hogy szörnyszülött lesz.

Második élmény: várakozok a gyermekemre az előtérben, odajön egy Downos "kisfiú" 15 éves forma, 80-100 kilo (ennek a felét tudom felmutatni) majd úgy döntött megszeretget. Ez úgy értendő, hogy elkezdett taperolni keményen itt-ott. Nézek segélykérően a portásra, vonogatja a vállát, mit csináljon vele, ez nem molesztálás. De, az volt. Kb öt perc után hiába próbáltam kiszabadulni a cicitapiból, és kaptam egy pánikrohamot. A portás mindezt végignézte. Erre már kijött az igazgató is, és a végén én lettem az intoleráns rongy ember és a hisztérika. Ez normális, és el kell fogadni?

Harmadik élmény: ugyanez az iskola bentlakásos is, kb 16 éves korig fordulnak elő gyerekek. És cirka öt évente beszalad egy terhesség két értelmi fogyatékos kamasz között. Mert nem szabad őket sterilizálni, hiszen az embertelen. Valóban? Képzeljük magunkat egy kicsit a lány szüleinek a helyébe, mikor közlik velük, hogy nem csak hogy megnyerték a genetikai lottót a gyerekükkel, de az most 15-6 évesen terhes lett, az esélye sokszorosa annak, hogy az unokával is gondok lesznek, mi a terv vele?

Nagyon helytelennek tartom azt, ami mostanság történik a hatalmas PC jegyében ebben a tárgykörben. Mintha az elmúlt 100 év összes bűnét két nap alatt akarnák megváltani, és a téma hangos puffanással esett át a ló túloldalára...
süti beállítások módosítása